Handelsbetingelser for Social Mate

Handelsbetingelser for Social Mate

 

1.  Anvendelse

1.1. Disse handelsbetingelser (Herefter ’’Betingelserne’’) gælder for alle tilbud og aftaler om Social Mate ApS’, beliggende Frederiks Allé 112 B, 8000 Aarhus C, CVR nr. 42527270 (Herefter ’’Social Mate’’) ydelser, herunder annoncering på sociale medier, organisk markedsføring, LinkedIn, content produktion, nyhedsbreve og profilvideoer samt tilhørende ydelser og produkter, som kan være tilpasset den enkelte kunde.

1.2. Driften af hjemmesiden www.socialmate.dk varetages af Social Mate.

1.3. Nærværende handelsbetingelser udgør de til enhver tid gældende vilkår og betingelser, dog med forbehold for eventuelle ændringer og/eller rettelser hertil.

1.4. Den juridiske eller fysiske person, (Herefter ’’Kunden’’) accepterer ligeledes disse Betingelser i sin helhed ved accept af Social Mate’s tilbud, , indgåelse af aftale, anvendelse af Social Mate’s ydelser, platforme o.l., eller en på enhver anden måde indgået aftale med Social Mate, medmindre andet specifikt er aftalt mellem parterne, jf. pkt. 3.1.

1.5. Kunden kan ikke tolke nogen form for udvist passivitet fra Social Mate som en accept af andre betingelser eller aftalevilkår end nærværende.

2.  Indgåelse

2.1. Ved aftaleindgåelse i enhver form og/eller som nævnt i pkt. 1.4., erklærer den enkelte Kunde ved positiv tilkendegivelse at have læst og forstået Betingelserne samt retsvirkningerne af disse i rets- og aftaleforholdet med Social Mate.

2.2. Virksomheden bliver tidligst forpligtet ved de af Social Mate fremsatte erklæringer, hensigter og tilbud, uanset hvorledes disse betegnes eller udformes, når Kunden har modtaget ordrebekræftelse fra Social Mate.

2.3. Social Mate tilstræber at tilpasse aftalens indgåelse, herunder af Kunden eventuelt fremsatte ønsker om individuelle og specifikke vilkår, således at aftalen og forholdet med Social Mate er indgået i overensstemmelse med Kundens behov og med henblik på at etablere et for begge parter gavnligt samarbejde om leverance af ydelser som nævnt i pkt. 1.1. I forlængelse heraf bemærkes, at Social Mate som udgangspunkt har faste priser ved tegning af abonnement, jf. pkt. 4.

3.  Aftalegrundlag

3.1. Ændringer af og tillæg til Betingelserne er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt. Mundtlige tilkendegivelser, tilbud og lignende er alene gældende såfremt Social Mate bekræfter disse over for Kunden skriftligt.

3.2. Ovennævnte eventuelle tillæg, Betingelserne og den enkelte skriftlige eller mundtlige aftale udgør den samlede aftale mellem Kunden og Social Mate, hvorfor denne skal indgå i enhver eventuel tvist som det gyldige og bindende aftalegrundlag.

3.3. I det omfang et forhold ikke er beskrevet i Betingelserne, udfyldes dette af dansk rets almindelige regler, som i øvrigt er gældende mellem parterne generelt.

4.  Priser og tilbud

4.1. Alle priser angives i DKK (danske kroner) og ekskl. moms og kørselshonorar over for Kunder med registreret forretningssted inden for Danmarks landegrænser, hvorimod priser kan angives i andre valuta og med særligt vilkår, når der er tale om en kunde uden for Danmark, medmindre andet er udtrykkeligt aftalt mellem parterne.

4.2. Social Mate har en række faste priser på specifikke ydelser, herunder ved tegning af abonnement, produktion af content m.v. Der kan ske tilpasning heraf ud fra den enkelte Kundes størrelse, brugsbehov og andre karakteristika relevante for anvendelse af Social Mate’ ydelser.

4.3. Herudover fastsættes priser for de af Social Mate leverede ydelser skønsmæssigt i det enkelte kontraktforhold, og ud fra Kundens ønsker og behov.

4.4. Tilbud er gældende i 30 dage fra dato for udstedelse. Kun Social Mate’s betingelser er gældende for ordrens effektuering. Såfremt Kunden har indsigelser mod ordrebekræftelsens indhold, skal disse foreligge skriftligt og være Social Mate i hænde inden indgåelse af aftale.

5.  Betaling

5.1. Betaling skal som udgangspunkt ske i henhold til den mellem Kunden og Social Mate indgåede aftale. Dette vil oftest ske ved fremsendelse af faktura umiddelbart efter indgået aftale.

5.2. Hvor andet ikke fremgår af aftalegrundlaget og/eller faktura(er), sker betaling ved anmodning fra Social Mate.

5.3. Ved Kundens forsinkelse med betaling tilregnes herefter et rentetillæg i form af morarente på 2 % pr. påbegyndt måned, beregnet fra forfaldsdagen og indtil betaling sker. Såfremt der foreligger forsinket betaling, er Social Mate berettiget til at indstille eventuelt arbejde, herunder adgang til abonnement, aftalte video- og fotoshoots, content produktion m.v., for Kundens regning.

5.4. I tilfælde af betalingsmisligholdelse fra Kundens side er Social Mate berettiget til at ophæve aftalen og samtidig fremsætte krav om erstatning eller godtgørelse for ethvert tab, direkte såvel som indirekte, hændt som følge af misligholdelsen.

6.  Levering

6.1. Leveringsted, -form og -tidspunkt beror på den enkelte aftale mellem Kunden og Social Mate, medmindre andet er aftalt, jf. pkt. 6.2., 6.3. og 6.4.

6.2. Hvis der i den pågældende aftale ikke er truffet bestemmelse om levering som nævnt ovenfor, vil udgangspunktet ved Social Mate’ abonnementer, produktioner, ydelser og andet være, at levering sker ved fremsendelse af relevante adgange, materialer og andet via e-mail eller online på anden vis.

6.3. Kunden er ansvarlig for at stille den nødvendige assistance samt information til rådighed, som er påkrævet for at Social Mate kan udføre leverancen.

6.4. I det tilfælde, at Kundens eller dennes medkontrahents forhold bevirker, at Social Mate ikke kan opfylde sine kontraktuelle forpligtelser, herunder levering og adgang af og til ydelser, er Social Mate berettiget til at kræve ethvert tab i denne forbindelse erstattet.

6.5. Er det aftalt, at Social Mate skal sørge for implementering og/eller leverance af ydelsen og/eller dertil hørende uddannelse i anvendelse af ydelsen fysisk hos Kunden, afholder Kunden alle omkostninger i forbindelse hermed, medmindre andet er aftalt mellem parterne. Kunden bærer ligeledes risikoen for, at der er de rette forhold til stede for, at Social Mate’ ydelser kan effektueres hos Kunden.

7.  Afbestilling

7.1. Ved indgåelse af aftale med Social Mate, har Kunden ikke afbestillingsret, medmindre andet er udtrykkeligt skriftligt aftalt i aftalegrundlaget mellem parterne.

7.2. Såfremt Kunden afbestiller uden forudgående aftale med Social Mate som nævnt i pkt. 7.1., betragtes Kunden som værende i væsentlig misligholdelse af den indgåede aftale, med de dertil hørende beføjelser dermed retmæssigt opnået af Social Mate.

7.3. Afbestilles, opsiges eller ophæves aftalen mellem Social Mate og Kunden, hvad end der er tale om passivitet eller en aktiv handling fra Kundens side, er Kunden som udgangspunkt fortsat betalingspligtig af det fulde aftalebeløb.

8.  Kundens forpligtelser og ansvar

8.1. I det enkelte kontraktforhold mellem Kunden og Social Mate finder de i nærværende Betingelser aftalte vilkår anvendelse, medmindre andet er udtrykkeligt aftalt.

8.2. Det påhviler Kunden som helhed at træffe foranstaltninger, til at sikre de rette forhold til Social Mate’ uddannelse og implementering i forbindelse med de udbudte ydelser. Det er ligeledes alene Kundens risiko og ansvar, såfremt forsinkelser og/eller aflysninger, nedbrud eller anden hindring uden for Social Mate’ kontrol forekommer og indvirker på Social Mate’ ydelse.

8.3. Social Mate er berettiget til at undlade at afholde, arrangere og være til stede til en given aftale om uddannelse og implementering eller lignende, hvis Kunden ikke opfylder sine kontraktuelle forpligtelser.

8.4. I det tilfælde, at Virksomheden hindres i et arrangement eller enhver anden kontraktuel forpligtelse, som følge af Kundens forhold, misligholdelse og/eller manglende iagttagelser af forhåndsaftalte forhold, er Social Mate alligevel berettiget til den fulde betaling fra Kunden, honorar eller anden form for aftalt betaling.

8.6. Ethvert tab som Social Mate pådrager sig som følge af de i pkt. 8.2.-8.4. nævnte tilfælde, berettiger Virksomheden til at rette erstatningskrav mod Kunden. Andre erstatningsberettigende tab kan rettes over for Kunden i medfør af dansk rets almindelige regler herom.

9.  Ydelser og administration af Kundens profiler

9.1. Ved aftale med Virksomheden om levering, implementering og adgang til Social Mate’s ydelser, påhviler det alene Kunden i videst muligt omfang at træffe foranstaltninger som nævnt i pkt. 8.

9.2. Ved levering som nævnt i pkt. 9.1. og den generelle anvendelse af Social Mate’ løsninger, ydelser og platforme, er Kunden ikke berettiget til erstatning, hel eller delvis nedsættelse af betalingsforpligtelsen eller anden form for godtgørelse, navnlig i det tilfælde hvor Kundens egne forhold bevirker funktionssvigt, leveringsumulighed o.l., ved de af Social Mate udbudte ydelser.

9.3. Ved levering som nævnt i pkt. 9.1. og den generelle anvendelse af Social Mate’ løsninger, ydelser og platforme, er Kunden ikke berettiget til erstatning, hel eller delvis nedsættelse af betalingsforpligtelsen eller anden form for godtgørelse, når der opstår nedbrud, IT-problemer, serverproblemer eller andre på Social Mate’ løsninger og platforme oplevede funktionssvigt, fejl eller problemer med anvendelsen og adgangen.

9.4. Forhold som nævnt i pkt. 9.2. og pkt. 9.3. berettiger ikke Kunden til afbestilling, ophævelse eller tilbagebetaling af Kundens aftalte betalingspligt.

9.5. Ovenstående udgør således en komplet ansvarsfraskrivelse ved fejl og problemer ved Social Mate’s ydelser.

9.6. Social Mate tilstræber imidlertid at løse og rette op på enhver fejl ved de udbudte ydelser som nævnt ovenfor, således at Social Mate opfylder sine forpligtelser vedrørende levering af ydelser i medfør af aftalen med Kunden.

9.7. Ved afgivelse af ordre giver Kunden Social Mate samt dennes medarbejdere en uigenkaldelig og i henhold til aftalens løbetid tidsbegrænset ret til at agere som administratorer på kundens sociale medieprofiler, herunder men ikke begrænset til Facebook, Instagram, TikTok og LinkedIn. Denne adgang omfatter de nødvendige rettigheder til at udføre de opgaver og leverance af ydelser, som er relevante for opfyldelsen af den indgåede aftale.

9.8. Medmindre andet er skriftligt aftalt mellem parterne, påtager Social Mate sig ikke ansvar for besvarelse af eventuelle indkomne beskeder på Kundens sociale medieprofiler, og Kunden forbliver ansvarlig for håndteringen af disse.

  1. Opsigelse og binding

10.1. Aftalen har ingen fastsat bindingsperiode. Kunden kan opsige samarbejdsaftalen med løbende måned + en måned. Opsigelsen skal sendes skriftligt eller via e-mail til Social Mate til kontaktoplysningerne anført i pkt. 10.3.

10.2. Social Mate, som er leverandøren, har ret til at opsige samarbejdet når som helst med øjeblikkelig virkning. Ved accept af denne aftale godkender kunden, at Social Mate må administrere kundens Facebook, Instagram, TikTok og LinkedIn. Både Kunden og Social Mate forpligter sig til ikke at krænke tredjeparts navne, varemærkerettigheder, gældende love, forskrifter og immaterielle rettigheder.

10.3. Efter opsigelse har Kunden ikke lov til at kontakte Social Mate’s ansatte i en periode på 12 måneder. Eventuelle henvendelser skal ske til fk@socialmate.dk eller på telefonnummer +45 51 89 02 22. Hvis Kunden bryder sine forpligtelser i henhold til denne bestemmelse og markedsføringslovens øvrige bestemmelser, kan Kunden gøres erstatningsansvarlig, jf. også pkt. 8.

  1. Immaterielle rettigheder – ejendomsret og brugsret

11.1. Social Mate har ejendomsretten og alle immaterielle rettigheder til det leverede indhold og materialer herunder, men ikke begrænset til, tekstindhold, grafisk indhold, videoindhold, forretningskoncepter, strategier for sociale medier, materialer og enhver anden form for medieproduktion. Dette gælder både for nuværende og fremtidige versioner og udgaver af ydelserne.

11.2. Kunden tillægges en brugsret til ydelserne i kontraktens løbetid. Brugsretten indebærer adgang til at anvende ydelserne udelukkende til det formål, der er specificeret i kontrakten.

11.3. Brugsretten omfatter alle Kundens ansatte, men omfatter ikke retten for Kunden til selv eller via tredjepart at udvikle, ændre, tilpasse eller vedligeholde ydelserne. Kundens rettigheder er i denne henseende begrænset til de ufravigelige rettigheder, der følger af ophavsretslovens §§ 36 og 37.

11.4. Kunden forpligter sig yderligere til ikke at reproducere, modificere eller på enhver anden vis ændre eller anvende det leverede indhold eller materiale til andet end det oprindelige formål, hvortil det er solgt til Kunden. Kunden skal desuden sikre, at Social Mate’s copyright- og andre forretningskendetegn, der måtte være indeholdt i ydelserne, ikke fjernes eller ændres.

11.5. Kunden anerkender og accepterer, at alt indhold, herunder men ikke begrænset til video, billeder, tekst og andet materiale, der leveres i forbindelse med de ydelser, der er omfattet af denne aftale (herefter “Indholdet”), forbliver ejendom af Social Mate. Kunden tildeles kun en ikke-eksklusiv, ikke-overdragelig brugsret til Indholdet, som udelukkende må anvendes til de formål, der er specificeret i kontrakten.

11.6. Social Mate forbeholder sig retten til at anvende indholdet til markedsføringsformål, herunder men ikke begrænset til reklame, promotion, og kommunikation via alle medier og platforme, som Social Mate vurderer nødvendige. Dette inkluderer også offentliggørelse af Indholdet på Social Mate’s egne platforme og i andre kontekster, som Social Mate anser for relevante for at fremme deres forretningsmæssige interesser.

11.7. Social Mate kan også anvende indholdet til andre formål, som er nødvendige for opfyldelsen af aftalen og i øvrigt for at fremme deres generelle forretningsgang. Dette kan omfatte men ikke være begrænset til analyse, evaluering og optimering af de leverede ydelser.

11.8. Kunden bekræfter ved indgåelse af aftale, at de immaterielle rettigheder til indholdet, herunder ophavsret og andre relaterede rettigheder, tilhører Social Mate. Kunden har ikke ret til at ændre, reproducere, distribuere eller på anden måde anvende indholdet uden forudgående skriftligt samtykke fra Social Mate.

12. Ansvarsbegrænsning

12.1. Social Mate’ ansvar for mangler, forsinkelser eller andet kan aldrig overstige fakturabeløbet ekskl.

moms for den ydelse fra Social Mate til Kunden, der har dannet grundlag for det rejste krav.

12.2. Social Mate kan, uagtet pkt. 12.1., under ingen omstændigheder blive holdt ansvarlige for indirekte tab, herunder avancetab, tidstab, driftstab m.v.

12.3. Ved Kundens fordringshavermora og andre til Kunden relaterede forhold, hæfter Social Mate ikke for fejl og mangler, eksempelvis hvis materialer eller andet anvist af Kunden var uegnede til formålet.

12.4. Social Mate er ikke ansvarlig for eventuelle krav eller retssager opstået som følge af Kundens anvendelse af Indholdet på en måde, der ikke er i overensstemmelse med de betingelser, der er fastsat i denne aftale.

  1. Mangler

13.1. Hvis Kunden ønsker at påberåbe sig en mangel, skal Kunden straks efter, at manglen er eller burde være opdaget, skriftligt meddele dette til Social Mate.

13.2. Hvis Kunden ikke reklamerer som beskrevet, kan Kunden ikke senere gøre manglen gældende. Social Mate kan vælge mellem at afhjælpe manglen eller foretage omlevering, som vil ske inden for rimelig tid. Afhjælpning af mangler omfatter identificering af fejl, vejledning om muligheder for at omgå fejl, så driften forstyrres mindst muligt, samt rettelse af fejl.

13.3. Hvis Kunden ikke har reklameret over for Social Mate inden for 3 måneder efter levering, kan Kunden ikke senere gøre manglen gældende.

13. Force majeure

13.1. Social Mate kan aldrig hæfte for eller blive holdt ansvarlig for begivenheder, som har karakter af force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består.

13.2. Som force majeure anses forhold, der er uden for Social Mate’ kontrol, og som Social Mate ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Ikke-udtømmende eksempler på force majeure kan være usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk, hackerangreb i elektroniske systemer, IT-svigt, server- og domænesvigt oprør, valutarestriktioner, beslaglæggelse, arbejdsstridigheder mv.

14. Tvistigheder, lovvalg og værneting

14.1. Enhver tvist forsøges først og fremmest løst i mindelighed mellem parterne.

14.2. Samhandlen mellem parterne er i alle henseender underlagt dansk ret.

14.3. Nærværende handelsbetingelser skal være gældende for enhver tvist mellem parterne.

14.4. Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med parternes aftale og ydelser, skal afgøres ved Retten i Aalborg som første instans.

Handelsbetingelserne for Social Mate blev sidst opdateret den 12. december 2024.